«  الرجوع   طباعة  »

سفر ياشر


Holy_bible_1



الشبهة


أين ذهب سفر ياشر ؟؟ أليست من كلام الله ولماذا تركها النصارى وأين أخفوها؟؟؟
يشوع 10 عدد 13: فدامت الشمس ووقف القمر حتى انتقم الشعب من أعدائه.أليس هذا مكتوبا في سفر ياشر.فوقفت الشمس في كبد السماء ولم تعجل للغروب نحو يوم كامل. (SVD)
وها هو سفر ياشر مرة أخرى
2صموائيل1 عدد 18: وقال ان يتعلم بنو يهوذا نشيد القوس هوذا ذلك مكتوب في سفر ياشر (SVD)
الكـاتب هنا يحكي لنا عن معجزة وهي دوام الشمس في السمـــاء ووقـــوف القــمر .. ويحثنا أن نراجــع ذلك الكــلام في سفر ياشـــر حينما يقول ( أليس هذا مكتوباً في سفر ياشر ؟) , ولكننا للأسف حينما نريد أن نراجع ذلك الكلام نفاجأ انه لا وجود لسفر اسمه ياشر …!!! أين ذهب ذلك السفر ؟ وماذا كان مكتوباً فيه غير هذا الكلام ؟ وكيف نصدق هذا الكلام دون أن نراجع ذلك السفر المسمى سفر ياشر ؟ إن الأمر إذا كان متعلقاً بمعجزة أو أمر خارق تشكك البشر ,واحتاجوا إلى أدلة أو شهادات من أكثر من شخص, فما بالك إذا كان الأمر خاص بمعجزة مثل دوام الشمس في السماء ووقوف القمر ؟ ثم يحكي لنا كاتب هذه المعجزة أن نراجع سفر اسمه سفر ياشر, ولكننا لا نجد هذا السفر وليس هناك سوى اختياران في هذه المسألة إما أن كاتب المعجزة هو إنسان كذاب وأنه لم يحدث أي شئ مما حكى … أو أنه بالفعل كان موجود سفر اسمه سفر ياشر ولكن هذا السفر فُقِدَ أو اختفى أو أُزيل أو حُذِف أو………!؟!؟!؟!


ومن شبهة اخري

من هو ياشر هذا ؟ما هو سفر ياشر هذا ؟ وهل هو من الأسفار الموحى بها ؟ وأين ذهب هذا السفر ؟


الرد :

جاء فى

سفر يشوع 10: 13

13 فدامت الشمس و وقف القمر حتى انتقم الشعب من اعدائه اليس هذا مكتوبا في سفر ياشر فوقفت الشمس في كبد السماء و لم تعجل للغروب نحو يوم كامل.

وجاء أيضاً فى

سفر صموئيل الثانى 1: 17-18

17 و رثا داود بهذه المرثاة شاول و يوناثان ابنه* 18 و قال ان يتعلم بنو يهوذا نشيد القوس هوذا ذلك مكتوب في سفر ياشر*


اولا كلمة (سفر) فى الكتاب المقدس لا تدل على الكتب المقدسة فقط , بل أى كتاب يٌطلق عليه سفر سواء كان كتاب دينى أو مدنى أو تاريخى أو شعرى ..إلخ.

والدليل

قاموس سترونج

H5612

ספרה ספר

sêpher siphrâh

say'-fer, sif-raw'

From H5608; properly writing (the art or a document); by implication a book: - bill, book, evidence, X learn [-ed] (-ing), letter, register, scroll.

من فعل يكتب ويعني كتوب ( فن كتابه او وثيقه ) تعني كتاب فاتوره كتاب دليل دليل جواب تسجيل مخطوط


قاموس برون

H5612

ספרה / ספר

sêpher / siphrâh

BDB Definition:

1) book (noun feminine)

2) missive, document, writing, book (noun masculine)

2a) missive

2a1) letter (of instruction), written order, commission, request, written decree

2b) legal document, certificate of divorce, deed of purchase, indictment, sign

2c) book, scroll

2c1) book of prophecies

2c2) genealogical register

2c3) law-book

2c4) book (of poems)

2c5) book (of kings)

2c6) books of the canon, scripture

2c7) record book (of God)

2d) book-learning, writing

2d1) be able to read (after verb ‘to know’)

كتاب وثيقه مكتوبه كتاب خطاب امر مكتوب طلب مكتوب وثيقه رسميه وشهاده طلاق عقد شراء وثيقه ممضيه كتاب درج


وبالطبع كل هذا ليس موحي به فكلمة سفر لا تعني بالضروره الكتاب المقدس


وكلمة ياشر

H3477

ישׁר

yâshâr

yaw-shawr'

From H3474; straight (literally or figuratively): - convenient, equity, Jasher, just, meet (-est), + pleased well right (-eous), straight, (most) upright (-ly, -ness).

مستقيم عدل مستقيم


وكلمة ياشر رغم ان سمي بها شخص في العهد القديم وهو ياشر ابن كالب ابن حصرون ولكن سفر ياشر ليس اسم لشخص ولكن يقصد به الكتاب المستقيم الذي يكتب امور تاريخيه باسلوب شعري فهو كتاب شعبي لليهود ينموا مع الزمن

ولذلك السبعينيه لم تكتب اسمه في يشوع ولكن في 2 صموئيل 1: 18 لم تكتب سفر ياشر ولكن كتبت سفر المستقيم

وايضا الفلجاتا للقديس جيروم

"Liber Justorum

وتعني سفر المستقيم وليس سفر ياشر

وفي الترجوم كتب سفر القانون

وفي البشيتا كتبت سفر التسبيح في يشوع وفي 2 صموئيل كتبت سفر الاغاني

فهو سفر تاريخي شعري ليس شخصي ولكن تجميعات للاناشيد التي كتبت من اشخاص

في مواقف تاريخيه هامه جدا بالنسبه للشعب

ولهذا في 2 صموئيل 1: 18 يقول نشيد القوس

وهو كتاب يعتبر مهم لذلك اشار كل من يشوع وداود ان النشيد سجل في سفر المستقيم


فسفر ياشر غير موحى به من الله بل هو مجرد سفر أو كتاب مدنى عادى يسجل بعض الاحداث التاريخيه الهامه في العهد القديم وظل اليهود يتغنوا بهذه الاناشيد واستمر ينموا مع الزمان ولكنه ليس بوحي الهي.

والدليل الثانى الذى لا يقل قوى عن الدليل السابق هو أن اليهود أدرى الناس جميعاً بأنبيائهم , لم يذكروا على مر التاريخ حتى يومنا هذا أن لديهم نبي ضمن الأنبياء إسمه ياشر .

وهناك أدلة كثيرة على أن سفر ياشر أو كتاب ياشر كتاب تأريخى لحوادث اليهود الدينية والمدنية بطريقه شعرية

يقول يوسيفوس المؤرخ اليهودي انه كتاب من الكتب التي كانت في الهيكل وليس من الاسفار القانونيه ولكن من كتب القراءة

(Ant. 5:1:17).

فواضح ان يوسيفوس كان يعرف هذا السفر وكان موجود الي منتصف القرن الاول الميلادي ولكن ليس في الكتاب المقدس بالطبع ولكن من كتب القراءة الهيكلية

ولمن هو غير مسيحي ولا يعرف معني كتب القراءة الهيكليه هو كتب تقراء في الهيكل مثل كتب التسبحه والبصخه وكتب الترانيم وغيرها فهم ليسوا من الكتاب المقدس ولكن كتب للقراءة

وملحوظه هناك بعض الكتابات ( ثلاث كتب او ثلاث ترجمات ) ظهرت في القرون الاربعه الاخيره باسم كتاب ياشر ولكن ليس منهم اي ما يمثل سفر ياشر الحقيقي

احدهم او اولهم سفر ياشر ظهر في فنيسا سنة 1625 بالعبري وترجم الي الانجليزية سنة 1751 بلغة انجليزيه ركيكه وقال ان كاتبه ياشر ثم ترجم مره اخري بواسطة موشيه صاموئيل في نيويورك سنة 1840

ثم ترجم للمره الثالثه بواسطة ه باري سنة 1887 وترجم منها نسخ كثيره الي الاطالي والاسباني والفرنسي والالماني وغيرها

وبدراسة وتحليل تاريخ هذا الكتاب عبريا وجد انه كتب في القرن الثالث عشر الميلادي ويوجد خلاف كبير هذه الايام هل هو سفر ياشر الحقيقي ام هو لايمت له بصله

والذين يستشهدون بانه سفر ياشر الحقيقي يستشهدون بتشابه بعض الاعداد مثل تكوين 5: 18 ( عاش يارد 162 سنه ) من النسخه السامريه مع سفر ياشر 2: 37 ( عاش يارد 62 سنه ) ويقولوا لو كان كتاب حديث لاخذ من الاصل العبري الماسوريتك او السبعينيه علي الاقل وليس من السامريه

ويتكرر نفس الموقف في ياشر 5: 13 في ( وانجب متوشالح لامك عن عمر 87 وليس عن عمر 187 ) ولكن هذه المره مكتوب في السامريه ( 67 ) فهو يختلف عن الماسوريتك والسامريه وايضا السبعينية ( 167 ) وبهذا يستنتجوا ويقولوا ان السفر لا ينقل من النسخه العبري


ولكن مره نجد سفر ياشر ينقل من التلمود ومره من المدراش

ففي المدراش عن يعقوب يخاطب يهوذا

"Thou, my son, art stronger than all thy brethren,

and from thy loins will kings arise. Teach thy children

how they may protect themselves from enemies and evil-doers"

وفي سفر ياشر 56: 8-9

8 And Jacob said unto Judah, I know my son that thou art a

mighty man for thy brethren; reign over them, and thy sons

shall reign over their sons forever.

9 Only teach thy sons the bow and all the weapons of war, in

order that they may fight the battles of their brother who will

rule over his enemies.

فهو قد يكون حديث نقل من نسخ مختلفه او قديم نقل منه المدراش

وهذا هو نشيد القوس كما شرح الرابي راشي

2Sam. 1:18:

18. And he said to teach the sons of Judah the bow. Behold it is

written in the book of the just [Sefer HaYashar].

And he said to teach the sons of Judah the bow: And David

said, Since the heroes of Israel have fallen, the sons of Judah

must teach them (to wage) war and to draw the bow. :

Behold, it is written in the book of the just: In the Book of

Gen., which is the book of the just: Abraham, Isaac, and Jacob.

Now, where is it implied?"Your hand be on the nape of your

enemies." (Gen. 49:8) What type of warfare is it wherein one

directs his hand against his forehead which is opposite his

8

nape? We must say that this is the bow.

ونجد ايضا فيه كتابات عن زمن المكابيين مما يدل علي انه لو كان سفر ياشر الحقيقي فهو تجميعات علي مدار الزمان ويؤكد كثيرين جدا انه هو السفر الحقيقي ولكن اليهود يؤكدون ان سفر ياشر الحقيقي يحتوي من اول تكوين الانسان الي دخول كنعان فقط

وساعرض في اخر الملف ملخص سفر ياشر

وهذا السفر بدا الشعب في كتابته قبل استلام يشوع القياده بقليل واستمر يضيفوا عليه حتي بداية زمن الملوك وكما يقال اخذ شكله النهائي من تقريبا سنة 1000 ق م الي سنة 800 ق م

وهذا اكده الكثير من الباحثين


وسؤال مهم لماذا استشهد به في الكتاب المقدس ؟


اشار يشوع ان هذا الامر عظيم جدا في عين اليهود وظل يتغني به اليهود بعظمته والفوا عنه نشيد وكتبوه في كتاب انشادهم فيشير يشوع الي قوة هذا الحدث علي نفسية اليهود

وايضا النشيد المؤثر الذي رثي به داود شاول الملك وابنه يوناثان صديق داود العزيز عليه وهذا النشيد في روعه تعبيرات داود الذي تخلي عن اي مشاعر كره لما فعله به شاول وبدل العداء اظهر المحبه لشاول ورثاه وهذا بالطبع الي مشاعر حزن داود علي صديقه العزيز يوناثان

فاعجب اليهود جدا بهذا الموقف النبيل من داود وبهذا النشيد المعبر وتغنوا به وضموه الي كتاب اناشيدهم الشعبيه فهو يختص بقتل اول ملك لهم وولي عهده ومقولة هوذا مكتوب في سفر ياشر اي ان مرثا داود تحولت الي اغنيه شعبيه في سفر ياشر


واعرض الان النص الموجود في سفر ياشر عن يشوع 10: 13 ووقوف الشمس في منتصف السماء

سفر ياشر 88: 63-64

"And when they were smiting, the day was declining toward

evening, and Yahushua said in the eyes of all the people, Sun,

stand thou still upon Givon, and thou moon in the valley of

Ajalon, until the nation shall have revenged itself upon its

enemies. And the Lord hearkened to the voice of Yahushua,

and the sun stood still in the midst of the heavens, and it stood

still six and thirty moments, and the moon also stood still and

hastened not to go down a whole day."


والمذكور في سفر ياشر عن 2 صم 1: 18

سفر ياشر 56: 9

"Only teach your sons the bow and all weapons of war, in order

that they may fight the battles of their brother who will rule

over his enemies."


وهو يشبه المكتوب في المدراش

"You, my son, are stronger than all your brothers, and from

your loins will kings arise. Teach your children how they may

protect themselves from enemies and evil-doers"


واقدم تحليل سريع الفرق بين ما ذكر في سفر يشوع وما ذكر في سفر ياشر مما يثبت ان سفر يشوع موحي به اما سفر ياشر فغير موحي به


يقول يشوع


سفر يشوع 10

13 فدامت الشمس ووقف القمر حتى انتقم الشعب من أعدائه. أليس هذا مكتوبا في سفر ياشر ؟ فوقفت الشمس في كبد السماء ولم تعجل للغروب نحو يوم كامل

التعبير الذي استخدمه يشوع هو دامت والتعبير الذي استخدمه سفر ياشر وقفت

وهناك فرق كبير بين الاثنين وساشرحه بمعونة الرب تفصيلا في هل بالفعل دامت الشمس يوم كامل

ولاختصار كلمة دامت

H1826

דּמם

dâmam

daw-mam'

A primitive root (compare H1724, H1820); to be dumb; by implication to be astonished, to stop; also to perish: - cease, be cut down (off), forbear, hold peace, quiet self, rest, be silent, keep (put to) silence, be (stand), still, tarry, wait.

تعني توقفت او انتهت او قللت دامت بطئت صمت يبقي ينتظر

وهو تعبير لايعني ان الشمس توقفت تماما ولكن بطئت من سرعتها


اما التعبير الثاني الذي كتب في سفر ياشر

H5975

עמד

âmad

aw-mad'

A primitive root; to stand, in various relations (literally and figuratively, intransitively and transitively): - abide (behind), appoint, arise, cease, confirm, continue, dwell, be employed, endure, establish, leave, make, ordain, be [over], place, (be) present (self), raise up, remain, repair, + serve, set (forth, over, -tle, up), (make to, make to be at a, with-) stand (by, fast, firm, still, up), (be at a) stay (up), tarry

الذي يعني توقفت تماما وهي تصلح عن القمر لارتباطه بالارض وليس الشمس


هذا فقط دليل صغير اخر علي انه ليس موحي به بل هو سفر تاريخي شعري


واخير اقدم بعض الادله ان هذا هو رائ المتخصصين المسيحيين


جاء فى دائرة المعارف الكتابية حرف (الياء) تحت إسم (ياشر-سفر ياشر) يقول :

ياشر - سفر ياشر

أو سفر البار أو المستقيم . وقد ورد ذكره مرتين في العهد القديم :

(1) في صلاة يشوع عند معركة بيت حورون ضد ملوك الأموريين : " حينئذ كلم يشوع الرب يوم أسلم الرب الأموريين أمام بنى إسرائيل وقال أمام عيون إسرائيل : يا شمس دومي على جبعون ، ويا قمر على وادي أيلون . فدامت الشمس ووقف القمر حتى انتقم الشعب من أعدائه . أليس هذا مكتوبا فى سفر ياشر " ( يش 10 : 21 و 13).

(2) في مرثاة داود لشاول ويوناثان : " ورثا داود بهذه المرثاة شاول ويوناثان ابنه ، وقال أن يتعلم بنو يهوذا نشيد القوس . هوذا ذلك مكتوب فى سفر ياشر " ( 2صم 1 : 17 و 18 ) . والمرثاة ( نشيد القوس ) مذكورة فى الأعداد 19 - 27 من نفس الإصحاح ) .

ومن هاتين الإشارتين لسفر ياشر ، نري أن السفر كان مجموعة من القصائد الشعرية مدحاً لبعض الأبطال منسوجة فى بعض المعلومات التاريخية عن إنجازاتهم . وواضح من الإشارة إليه في سفر يشوع ، أن صلاة يشوع جزء من نشيد شعري كان مسجلاً في ذلك السفر ، وكذلك مرثاة داود ( 2 صم 1 : 17 و 18 ) . ويعتقد بعض العلماء أن هذا السفر الجميل فُقد في أثناء السبي .

ــــــــــــــ

وجاء فى قاموس الكتاب المقدس تحت حرف (ي) تحت إسم (ياشر) يقول

سفر ياشر ( سفر هياشار ): يلوح للمتعمق في العهد القديم أن ترنيمة يشوع ( يش 10: 13 )، ومرثاة داود لشاول ويوناثان ( 2 صم 1: 18- 27 )، مقتبسة عن هذا السفر المفقود. ولربما كان خطاب سليمان عند تدشين الهيكل ( 1 مل 8: 12 الخ. ونشيد دبورة ( قض 5 ) مستقيان منه أيضاً. ويظهر أن هذا السفر كان مجموع قصائد، قُدم له بديباجة نثرية، وتخللته تفاسير وشروحات نثرية، واختتم بها على غرار المزمور 18 و 51، أو كسفر أيوب، الذي يفتتح ( أي 1: 1- 3: 1 ) نترا ويختتم ( ص 42: 7- 17 ). نثراً. إن جمال هذا السفر الذي نلمسه في القطع المقتبسة منه في العهد القديم يبعث على الرجاء بأنه سيعثر عليه كاملاً في النهاية، سيما وأنه لا يمكن أن يكون قد كتب قبل عصر داود وسليمان.

ملحوظة :

جميع هذا الكلام ليس فيه إنه كتاب نبوى موحى به.

ـــــــــــــــــــ

وجاء فى كتاب سنوات مع أسئلة الناس للبابا شنودة الثالث الجزء الأول صفحة 24و25 يقول

صفحة 24 و صفحة 25

كلمة سفر معناها كتاب,أى كتاب , دينى أو مدنى...

وسفر ياشر أو كتاب ياشر هو كتاب مدنى قديم, كان يضم الأغانى الشعبية المتداولة بين اليهود,حول الأحداث الهامة دينية ومدنية.وبعض هذه الأغانى كانت تشمل أناشيد عسكرية للجدود...

ويرجع هذا الكتاب إلى ما بين سنة 1000,وسنة 800 قبل المسيح,أى بعد موسى النبى بأكثر من خمسمائة سنة,إذ ورد فيه ما يخص داود النبى ومرثاته لشاول الملك.

إذن ليس هو من توراة موسى, لأنه يشمل أخباراً بعد موسى بعدة قرون.

إن بعض الأحداث التاريخية الهامة فى العهد القديم,تغنى بها الناس,ونظموا حولها أناشيد وضعوها فى هذا الكتاب,الذى كان ينمو بالزمن ولا علاقة له بالوحي الإلهى.

مثال ذلك : معركة جيحون أيام يشوع , ووقوف الشمس. ألف النال عنها أناشيد,ضمت إلى كتاب ياشر. وأشار إليها يشوع بقوله (( أليس هذا مكتوباً فى سفر ياشر)) (يش10: 13). أى أليس هذا من الأحداث المشهورة المتداولة التى بلغ من شهرتها تأليف أناشيد شعبية عنها فى كتب مدنية مثل سفر ياشر.

كذلك فإن النشيد الجميل المؤثر الذى رثى به داود النبي شاول الملك وإبنه يوناثان ,أعجب به الناس وتغنوا به, وضموه إلى كتاب أناشيدهم الشعبية إذ يختص بحادثة مقتل ملك من ملوكهم مع ولي عهده , بل هو أول ملوكهم. فلما ورد الخبر فى سفر صمؤئيل الثانى , قيل فيه (( هوذا ذلك مكتوب فى سفر ياشر)) (2صم 1: 17).أى أن مرثاة داود,تحولت إلى أغنية شعبية,وضعها الناس فى كتاب أناشيدهم المعروف باسم سفر ياشر.

تماماً كما نقول عن حادث معين مشهور , إنه ورد فى الكتاب المقدس,كما ورد أيضا فى كتاب من كتب التاريخ...

يبقى السؤال الأخير, وهو: هل حذفه اليهود من التوراة لسبب عقيدى؟

والإجابة واضحة وهى :

أ- إنه ليس من التوراة لأن التوراة هى أسفار موسى الخمسة وهى التكوين,الخروج,اللاويين,العدد,التثنية.

ب- لو أراد اليهود إخفاءه لسبب عقيدى,ما كانوا يشيرون إليه فى سفر يشوع,وفى سفر صموئيل النبي.

ج- أشهر وأقدم ترجمات العهد القديم,وهى الترجمة السبعينية التى وضعت فى القرن الثالث قبل الميلاد, لا يوجد بها هذا الكتاب.

ـــــــــــــــــــــــ

وجاء فى كتاب هل هناك أسفاراً مفقودة من الكتاب المقدس للقمص عبد المسيح بسيط الفصل الأول صفحة 22 .

أما " سفر ياشر " فهو كما أثبتت الدراسات الحديثة عبارة عن كتاب شعر عبري كان يستخدمه بنو إسرائيل في أيام يشوع بن نون وصموئيل وهو كتاب غير موحى به، وتقول الدراسات الحديثة، بحسب ما أوردته دائرة المعارف اليهودية (Jewish Encyclopedia) وخاصة ما قاله المفسر اليهودي Levi b. Gershon " أنه كان كتابا خاصاً فقد أثناء السبي " وقد أيده في ذلك الكثير من العلماء.

ـــــــــــــــــ

وجاء فى تفسير الكتاب المقدس للقس أنطونيوس فكرى لسفر يشوع الإصحاح العاشر والأعداد 10-14 يقول:

ح. سفر ياشر= هو كتاب عبراني به أناشيد مديح لأبطال إسرائيل.وغالباً هو كتاب سجله رجل علماني أحب الشعر والأدب، فيه سجل بعض الأحداث الهامة الدينية والزمنية، وبه قصيدة عن هذا اليوم العجيب الذي توقفت فيه الشمس.

وجاء فى تفسير سفر صموئيل الثانى الإصحاح الأول عدد 18-27 الأتى

سفر ياشر: هو كتاب أدبى وليس من أسفار الكتاب المقدس (يش13:10) ويقال أن ياشر إسم مأخوذ من يشورون وهو إسم التدليل لإسرائيل المحبوبة.

ــــــــــــــ

وجاء فى تفسير القمص تادرس يعقوب ملطى لسفر يشوع الإصحاح العاشر عدد 12-14 يقول

سفر ياشر، وواضح أن هذا السفر أو الكتاب ليس سفرًا من أسفار الكتاب المقدس، لكنه سفر غالبًا سجله رجل علماني أحب الشعر والأدب، فيه سجل بعض الأحداث الهامة الدينية والزمنية، وإذ شاهد تأخر غروب الشمس أو سمع عنها سجل ذلك في قصيده ضمنها كتابه. وكأن كاتب سفر يشوع يستشهد بهذا الحدث العجيب بكتابات رجل علماني.

وجاء فى تفسيره لسفر صموئيل الثانى الإصحاح الأول الأتى .


عبّر داود النبي عن مشاعره الصادقة الأمينة بمرثاة لشاول ويوناثان، وقد طلب من بني يهوذا أن يتعلموها لكي تبقى ذكراهما دائمة. سُجلت في كتاب شعري مشهور في ذلك الحين يُسمى "سفر ياشر" وهو كتاب أدبي وليس سفرًا من أسفار الكتاب المقدس.

ـــــــــــــــــــ

وجاء فى كتاب شبهات شيطانية حول الكتاب المقدس لمنيس عبد النور فى رده على يشوع10: 13.

(( اللنك))

استشهاد يشوع بكتاب ياشر لا يدل على أن هذا الأصحاح ليس من كلامه، وكتاب ياشر هذا الذي استشهد به يشوع، هو كما قال يوسيفوس المؤرخ الشهير، يشتمل على تواريخ الحوادث التي حصلت للأمة اليهودية من سنة إلى أخرى، ولا سيما وقوف الشمس, ويشتمل أيضاً على قواعد حربية بكيفية الكر والفر (كما يُعلم من 2صموئيل 1: 18), فلم يكن من الكتب الموحى بها، بل هو تاريخٌ كتبه أحد المؤرخين الذي شاهد حوادث عصره بالدقة الضبط، فلذا استحق أن يُسمى ياشر أو المستقيم، لأن ما كتبه كان مطابقاً للواقع.


ومن المفسرين الغربيين

جيل وكلارك ووسلي وبارنز وهنري وغيرهم الكثير جدا كلهم اكدوا انه كتاب تاريخي شعري ليس موحي به


يبقى السؤال الأخير، وهو: هل حذفه اليهود من التوراة لسبب عقيدي؟ والإجابة واضحة وهي

لم يحذف اليهود شيئ لانه كما اوضحت سفر تاريخي وليس وحي الهي وهم يعلموا ذلك جيدا

وهم لو ارادوا اخفاؤه لسبب عقيدي هل كانوا يتركوا الاشاره اليه مرتين ؟ وهل كان يؤكد داود ويشوع انه سفر نشائد للشعب ؟

وفي اي زمن قرروا حذفه ؟ فالنص السامري وايضا السبعينيه من القرن الثالث قبل الميلاد والماسوريتك عبر الزمان ونص قمران قبل الميلاد وبعد الميلاد التلمود والفلجاتا والبشيتا وغيرهم الكثير لم يكتبوا سفر يشوع في الكتاب المقدس فمتي كان موجود وحزف ؟

واليهود الذين اشتهروا بالمحافظه بشده علي كتابهم ودقة نسخه بالحرف هل يضيعوا سفر كامل

ولو هم فقدوا سفر اليس يعني هذا ان الله لا يستطيع ان يحفظ كتبه ؟ولا تشهد المخطوطات المختلفه بدقتهم في المحافظه علي العهد القديم ؟ فكيف يتهم احدهم عن جهل ان اليهود اضاعوا سفر ياشر ؟


واخيرا ملخص سفر ياشر

CONTENTS

CHAPTER 1--The Creation of Adam and Eve. The Fall. Birth of Cain and Abel. Abel a Keeper of Sheep. Cain a Tiller of the Soil. The Quarrel Between the Brothers and the Result. Cain, the First Murderer, Cursed of God

CHAPTER 2--Seth is Born. People begin to Multiply and Become Idolatrous. Third Part of the Earth Destroyed. Earth cursed and becomes corrupt through the Wickedness of Men. Cainan, a Wise and Righteous King, Foretells the Flood. Enoch is Born

CHAPTER 3--Enoch Reigns over the Earth. Enoch Establishes Righteousness upon the Earth, and after Reigning Two Hundred and Forty Years is Translated

CHAPTER 4--The People of the Earth Again Become Corrupt. Noah is Born

CHAPTER 5--Noah and Methuselah Preach Repentance for One Hundred and Twenty Years. Noah Builds the Ark. Death of Methuselah.

CHAPTER 6--Animals, Beasts, and Fowls Preserved in the Ark. Noah and his Sons, and their Wives are Shut in. When the Floods come the People want to get in. Noah One Year in the Ark.

CHAPTER 7--The Generations of Noah. The Garments of Skin made for Adam Stolen by Ham and they Descend to Nimrod the Mighty Hunter, who Becomes the King of the Whole Earth. The Birth of Abram.

CHAPTER 8--The Wise Men of Nimrod, by their Divination, Foretell the Evil that Abram will do to Nimrod's Kingdom, and they seek to kill the Child. Abram, with his Mother and Nurse are Hid in a cave for Ten Years.

CHAPTER 9--When Ten Years Old, Abram goes to Noah and Shem, Remains with them for Thirty-nine Years, and is Taught in all the Ways of the Lord. The Wickedness of Nimrod and his People. They Propose to Build a Tower to Heaven and Dethrone God. The confusion of Tongues.

CHAPTER 10--The Descendants of Noah, Scattered over the whole earth, build themselves Cities.

CHAPTER 11--Nimrod's Wicked Reign. The Idolatry of Terah, Abram's Father. When Fifty Years old, Abram returns to his Father's House and Discovers his Idols. Makes a pretext to destroy them. After making Savory Meat for the gods, Abram takes a Hatchet and destroys them, leaving the Hatchet in the hands of the larger one, where it is discovered by his Father, who is told by Abram that the Great God had risen up in anger and Destroyed his Fellows. Terah in his wrath betrays Abram to the King, who brings him up before the Throne for Judgment. Abram Warns his Father and the King, before all the Princes, of the Evils of Idolatry.

CHAPTER 12--Abram placed in Prison, and is condemned after ten days to be cast into a Fiery Furnace. His Brother Haran being Falsely Accused is condemned to the same Fate. As Haran's heart was not right before the Lord, he perished, but Abram is Delivered and is brought forth Alive. Is Presented with Many Gifts. The King Dreams of Abram, and again Seeks his Life. Abram flees to the House of Noah.

CHAPTER 13--On Abram's account Terah and all his House, with Abram, Leave Ur Casdim to go to the Land of Canaan. They tarry in Haran, where the Lord Appears to Abram, and upon condition of Faithfulness, Promises many Blessings. Abram, commanded of the Lord, takes his Wife and all belonging to him and goes to the Land of Canaan, where the Lord again appears to him and Promises the Land of Canaan as an Everlasting Inheritance. After Fifteen Years, Abram returns to Haran to Visit his Father. Teaches many to Walk in the Ways of the Lord. Again commanded to go to Canaan, where he Builds an Altar. The Lord renews his Covenant with him.

CHAPTER 14--Rikayon's cunning Device to make Money of the Egyptians.

CHAPTER 15--On Account of Famine in Canaan, Abram goes to Egypt. Tells the People that Sarah is his Sister, on account of her Beauty. Pharaoh Desires to take her, but is Prevented by an Angel of the Lord. The Truth is made known, and Sarah is Restored to Abram, with many Presents. Abram returns to his Home. Trouble between Lot and Abram on account of Lot's cattle. Lot Removes to Sodom.

CHAPTER 16--Four Kings with Eight Hundred Thousand Men War against Sodom and the Cities of the Plain, and destroy and plunder their people. Abram, Hearing that Lot is taken captive, gathers together about Three Hundred Men and Pursues the Kings, retakes the captives, and smites the whole Army of the confederate Rings. On his Return, Abram meets Adonizedek, King of Jerusalem, the same was Shem. Abram gives Tithing of all he had taken to Adonizedek, and is Blessed of Him. Abram Restores to every Man his property which he had retaken in the War, and returns to Hebron. The Lord again appears to Abram and promises to bless him with a Numberless Posterity. Sarah being childless gives Hagar to Abram for a Wife, and becoming jealous of her, afflicts her. An Angel comforts Hagar. Ishmael is Born.

CHAPTER 17--The Lord Appears to Abram and Establishes the Covenant of Circumcision, and calls his name Abraham, and Sarai, He calls Sarah.

CHAPTER 18--Abraham Entertains Three Angels, who eat with him. Sarah is promised a Son. The People of Sodom and Gomorrah, and of all the Cities of the Plain become very Wicked.

CHAPTER 19--The Abominations of the people of Sodom and Gomorrah. Two Angels sent to Save Lot. The Cities of the Plain and all their Inhabitants Destroyed by Fire.

CHAPTER 20--Abraham goes to the land of the Philistines, and again tells the People that Sarah is his Sister. Abimelech the King desires her for a Wife. An Angel warns him, and commands him to return her to her Husband. The whole land afflicted on account of the matter. Sarah Restored to Abraham, who entreats the Lord to heal the People of Abimelech.

CHAPTER 21--Isaac is Born, causing much Rejoicing among the Friends of Abraham. Ishmael Attempts to kill Isaac, and on that account is sent away with his Mother. Ishmael is blessed with Riches and Posterity.

CHAPTER 22--Ishmael returns to his Father, with his Wives and Children. Abraham Returns to Canaan and makes his Home in Beersheba, where he Hospitably Entertains all strangers and teaches them the way of the Lord. Isaac and Ishmael's conversation. The Offering of Isaac Foretold. Satan's opinion of the Father of the Faithful.

CHAPTER 23--Abraham commanded to Offer up Isaac, in the Land Moriah. Abraham's Obedience. Sarah's Affliction. What Happened on the Way. Satan attempts to hinder them. Isaac an Acceptable Offering. Father and Son alone. The willingness of Isaac. He Assists his Father in Building the Altar. While they both weep bitterly, they yet Rejoice to be counted worthy before the Lord. Isaac bound and placed upon the Altar. The Angels of God intercede for Isaac, who is released at the command of the Lord, and a Ram is offered in his place. Satan, by his deception and Evils, causes the Death of Sarah.

CHAPTER 24--Abraham Purchases a Burial Place. Isaac sent to the House of Shem and Eber to Learn the Way of the Lord. Eliezer is sent to get a Wife for Isaac. Goes to the House of Bethuel and brings Rebecca.

CHAPTER 25--Abraham takes Keturah for a Wife, by whom he has Six Sons. The Generations of the Sons of Keturah, and of Ishmael.

CHAPTER 26--Isaac and Rebecca pray for children. Their Prayers answered, and Esau and Jacob are Born. Abraham, after recounting all the Wonderful Works of the Lord, enjoins his Son to Walk in His way and keep His Commandments. In the Fifteenth Year of Jacob and Esau's lives, Abraham Dies and is Buried by all the Kings of the land. All the People and even the children mourn for Abraham for a Full.

CHAPTER 27--Esau slays Nimrod and Two of his Mighty Men. Returns Home weary from the Fight, and sells his Birthright for Value.

CHAPTER 28--On account of Famine, Isaac goes to Gerar, the Land of the Philistines. After the Famine he Returns at the Command of the Lord to Hebron. Jacob is sent to the House of Shem where he Remains Thirty-two Years to learn the Way of the Lord, but Esau would not go. Esau marries a Canaanitish Woman.

CHAPTER 29--Jacob by deceit obtains his Brother's Blessing. Jacob fearing his Brother's anger, flees to the House of Eber, where he remains for Fourteen Years. Esau again marries a Woman of the Land. Jacob returns to his Father, but being still threatened by Esau, is advised by his Mother to go to her Brother Laban, in Haran. Jacob goes to Haran, being Commanded by his Father not to Marry any of the Daughters of Canaan. Jacob is Waylaid on the Road, by the Son of Esau, and is Robbed of all he Possessed.

CHAPTER 30--When he Arrives at Mount Moriah, the Lord appears to Jacob and establishes His Covenant with him. Arriving at his Uncle's House he Engages to Serve Seven Years for Rachel.

CHAPTER 31--Jacob is Deceived and is given Leah in Place of Rachel, but is Given Rachel for Seven Years' more Service. Jacob serves Laban six years longer for Wages and becomes very Rich, when the Lord Appears to him and commands him to Return to the Land of Canaan. Jacob Obeys and goes from Laban. Rachel Steals her Father's gods, that he may not know where Jacob has fled. Laban Pursues him, but establishes a covenant of peace. Laban breaks his Covenant by sending his Son secretly to Esau that Jacob may Fall in his Hands. Esau, with Four Hundred Men, seek to Destroy Jacob.

CHAPTER 32--Jacob sends a Message of Peace to his Brother, who rejects it with contempt, and Advances to Destroy him. Hosts of Angels cause the Fear of Jacob to come upon Esau, and he goes to meet him in peace, in answer to Jacob's Prayer. Jacob Wrestles with an Angel of the Lord.

CHAPTER 33--Jacob goes to Shechem. Prince Shechem defiles Dinah the Daughter of Jacob. Shechem desires her for a Wife.

CHAPTER 34--The Perfidy of Shechem. Simeon and Levi, Sons of Jacob, avenge the Honor of their Sister Dinah, Destroy all the Men of the City, and Spoil it. The People of Canaan conspire to avenge the cause of Shechem. Isaac and Jacob Pray for Succor.

CHAPTER 35--The Fear of God come upon the Canaanites, and they do not Fight with Jacob.

CHAPTER 36--Jacob and his House goes to Bethel, where the Lord appears to him, calls his name Israel, and Blesses him. The Generations of Jacob and Esau.

CHAPTER 37--Jacob Returns to Shechem. The Kings of Canaan again assemble against Jacob. Jacob's Ten Sons with One Hundred and Two of their servants Fight against the Canaanites and Amorites, and are successful.

CHAPTER 38 and 39--The Sons of Jacob Destroy many Cities of Canaan and all their people.

CHAPTER 40--The Remaining Twenty-one Kings of Canaan, fearing the Sons of Jacob, make a permanent Peace with them.

CHAPTER 41--Joseph, the Son of Jacob, Dreams of his Future Exaltation over his Brethren. Being his Father's Favorite, his Brethren become Jealous. Joseph is sent to Visit his Brethren. They conspire against him, and at the Suggestion of Reuben Place him in a Pit.

CHAPTER 42--Joseph is sold to a company of Midianites, who in Turn sold him to the Ishmaelites, who take him down to Egypt. An account of his Journey thither, and of his Affliction on the Road.

CHAPTER 43--Reuben's Anguish at not Finding Joseph in the Pit. The Brothers contrive to Deceive their Father by Dipping his coat in Blood. Jacob's Anguish at the loss of his Son.

CHAPTER 44--Joseph is sold to Potiphar, an Officer of Pharaoh. Zelicah, the Wife of Potiphar, seeks to entice Joseph to do Evil, but all her advances are Rejected. Is Falsely Accused by her and is brought to Judgment. Is Acquitted by his Judges, but for the Sake of the Report against Potiphar's Wife, he is cast into Prison.

CHAPTER 45--An Account of the Families of Jacob's Sons.

CHAPTER 46--Joseph Interprets the Dreams of his Fellow-Prisoners.

CHAPTER 47--Isaac Blesses his two Sons and Dies. His Property is Divided. Esau takes all the personal Property and Jacob chooses the Inheritance of the Land of Canaan, with the Cave of Machpelah for a Burying Place.

CHAPTER 48--Pharaoh's Dreams. Not Receiving a Satisfactory Interpretation from the Magicians, he orders the Wise Men to be Slain. The King's Butler makes Joseph's Gifts known to Pharaoh. Joseph is Brought before the King, who Relates his Dreams to him. Joseph, by the Gift of God, Interprets them. A great Famine Predicted.

CHAPTER 49--Pharaoh Assembles all the Great Men of the Kingdom, and desires to appoint Joseph to Govern Egypt. They Object because he cannot speak all the Seventy Languages of the Earth. An Angel visits Joseph and teaches him all the Languages of the Earth. When brought before the King, Joseph's Wisdom and Knowledge please Pharaoh and all the Princes of Egypt, and he is appointed the Second to the King, and all authority is given him. Joseph is made Wealthy and clothed in Princely apparel and proclaimed Governor of Egypt. Is given the Daughter of Potiphar for a Wife.

CHAPTER 50--Joseph goes to help the Ishmaelites against their Enemies. Great Plenty prevails in Egypt as Joseph predicted. Joseph's Two Sons, Manasseh and Ephraim. Joseph stores up Food throughout Egypt. That stored by the Egyptians is spoiled. The Famine prevails over all the Land and Joseph sells corn to all the Egyptians and the surrounding Nations. Knowing that his Brethren will have to come to Egypt for Corn, he arranges to meet them when they come.

CHAPTER 51--Jacob sends his Ten Oldest Sons to Egypt for Food. Tells them not to enter in at one gate but to go in Separately. On the way they Covenant together to seek for Joseph, and if they cannot ransom him they resolve to take him by force. They enter in at ten gates, and spread themselves to seek for Joseph three days. Joseph, in the meantime, has his men Seeking them. When found they are brought before Joseph who accuses them of being Spies. Joseph sends his Brethren home with corn, while Simeon is kept as a hostage till they shall again come to Egypt with their Younger Brother. They are astonished to find their Money in their sacks of corn.

CHAPTER 52--Jacob's sorrow at the absence of Simeon; Refuses to let Benjamin go. But when he and his Household become pinched with hunger, Judah pleads for Benjamin. Tells his Father of the great glory and Authority of the Governor of Egypt and offers himself as Security for his Younger Brother. Jacob consents and sends his Sons again to Egypt with a conciliatory Letter and Present to the Governor.

CHAPTER 53--Jacob's Sons again go to Egypt for Bread. Benjamin is presented before Joseph. Joseph's Cup. Joseph's conduct towards Benjamin by which he makes himself known to him. Resolves to prove his Brethren by taking away Benjamin from them, and puts his Cup in Benjamin's sack of corn and sends them Home to their Father. An Officer is sent after them who accuses them of purloining his Master's Cup. Brings them back to Joseph. Benjamin is taken from them by force, and they are told to go on their way.

CHAPTER 54--Judah breaks through the Door to get to Joseph and Benjamin. He recounts the many Mighty Deeds of his Brethren and threatens to destroy all Egypt if Benjamin be not released. Joseph wrangles with his Brethren and accuses them of Selling their Brother. They commence to war upon the Egyptians, and frighten the whole Land. After satisfying himself of their repentance for selling their Brother, Joseph makes himself known to them, and bestows presents upon them. They are presented before Pharaoh, who commands Joseph to bring all his Father's Household Down to Egypt. He sends Chariots for this Purpose, laden with Presents, Luxuries and Clothing. Jacob's joy on Learning that Joseph is still Alive.

CHAPTER 55--The Lord commands Jacob to go down to Egypt, where He will make him a Great Nation. Joseph and all Egypt go to meet Jacob to do him Honor when he arrives. The Land of Goshen is given to him and his Children.

CHAPTER 56--After Seventeen Years' Dwelling in Egypt, Jacob dies, after Blessing his Children and commanding them to go in the Way of the Lord. Joseph and his Brethren and all the Mighty Men of Egypt go up to Canaan to Bury Jacob. Esau, claiming the Land of Canaan as his, will not Allow Joseph to Bury his Father. After Esau and many of his People are slain, Jacob is Buried by Force. All the Kings of Canaan come up to do him Honor.

CHAPTER 57--The Sons of Esau make war with the Sons of Jacob and are smitten. Some are taken captive to Egypt. The Children of Esau enlist the People of Seir to Accompany them to Egypt to Deliver their Brethren. Joseph and his Brethren and the Egyptians slay Six Hundred Thousand. Nearly all the Mighty Men of Seir being Slain, they make war with the Children of Esau to Drive them from their Land. Esau prevails and utterly annihilates the Children of Seir.

CHAPTER 58--Pharaoh dies and the whole Government of Egypt devolves upon Joseph, Pharaoh the Younger being but a nominal Ruler. The Children of Esau again come Against the Israelites, and are again smitten.

CHAPTER 59--Jacob's Posterity in Egypt. After Prophesying that the Lord would Deliver his Brethren from Egypt, Joseph dies and is buried, and the Israelites are ruled over by the Egyptians.

CHAPTER 60--Zepho, the Son of Eliphaz, the Son of Esau, who was taken Captive by Joseph where he Buried his Father, Escapes from Egypt with all his Men.

CHAPTERS 61, 62, and 63--Petty Wars and contentions of the Nations of Africa with Zepho.

CHAPTER 64--Zepho Leads a Great Army of Chittimites, Edomites, and Ishmaelites against Egypt. Three Hundred Thousand Egyptians put to Flight, but One Hundred and Fifty Men of Israel prevail against Zepho.

CHAPTER 65--The Elders of Egypt conspire with Pharaoh and cunningly bring Israel into Bondage to them. Being afraid of their power, they afflict them in order to lessen the Number of the Children of Israel.

CHAPTER 66--Pharaoh Decrees that every Male Child born in Israel shall be Killed, and still they increase.

CHAPTER 67--Aaron is Born. On Account of Pharaoh's decree, many of the Sons of Israel live apart from their Wives. The King's counsellors devise another plan to lessen the number of Israel by drowning them. The Lord finds a means of preserving the Male Children.

CHAPTER 68--Moses, a Child of Promise, is born. The Egyptian Women acting as Spies. Moses is discovered, and placed by his Mother in an Ark of Bulrushes. Is Found and Adopted by the Daughter of Pharaoh, and grows up among the King's Children.

CHAPTER 69--Pharaoh Proclaims, that if any of the Israelites are short in their Labor, either in Bricks or Mortar, his Youngest Son shall be put in their Place.

CHAPTER 70--Moses puts the King's crown upon his own head. Baalam and the Wise Men make this a Pretext against him. When grown up, Moses visits his Brethren, and learns of their Grievances. Moses obtains a day's rest on the Sabbath for all Israel.

CHAPTER 71--Moses slays an Egyptian and being Discovered flees from Egypt. Aaron Prophecies.

CHAPTER 72--Moses flees to Cush. At the Death of the king, he is chosen in his Stead. He Reigns Forty Years in Cush.

CHAPTER 73--The Reign of Moses, and his Strategic Warfare.

CHAPTER 74--War in Africa.

CHAPTER 75--Thirty Thousand Ephraimites think it Time to get out of Egypt, Rise up to go to Canaan, but are Slain by the Philistines.

CHAPTER 76--Moses leaves Cush and goes to the Land of Midian. Reuel, taking him for a Refugee, keeps him in prison for Ten Years. Is fed by Zipporah, the Daughter of Reuel. Pharaoh smitten of the Plague. Slays a child of the Israelites every day. He dies of the Rot, and his Son, Adikam, Reigns in his Stead.

CHAPTER 77--Adikam Pharaoh Afflicts Israel more than ever. Moses is Released by Reuel, and Marries his Daughter Zipporah. Moses obtains possession of the Stick Jehovah.

CHAPTER 78--Moses has Two Sons. Pharaoh withholds Straw from the Israelites.

CHAPTER 79--The Lord appears to Moses and commands him to go down to Egypt to Deliver Israel. Aaron meets him. Israel on hearing of his Mission greatly rejoices. Moses and Aaron go to Pharaoh, who calls all the Magicians to meet Moses. They Perform Miracles as well as Moses, and thus Deceive the King. Pharaoh, not finding the Name of Jehovah on any of the Books of Records, says he does not know who He is, and will not let his People go. Moses and Aaron teach Pharaoh, but he will not hearken, but causes the labor of the Children of Israel to be increased. Moses being discouraged is told by the Lord that with an outstretched hand and heavy Plagues, Israel shall be Delivered.

CHAPTER 80--After Two Years, Moses and Aaron again go to Pharaoh, but Pharaoh will not Hearken. The Lord afflicts Egypt with all manner of Plagues and Afflictions. The First-born of all the Egyptians is Slain. Pharaoh sends the Children of Israel away, and all the Egyptians rise up to urge their Departure, but they will not go in the Night.

CHAPTER 81--The Departure of the Israelites from Egypt with Great Riches and Flocks and Herds. After the Egyptians bury their First-born, many of them go after the Israelites to induce them to return. But they refuse to return, and fight the Nobles of Egypt and drive them home. Pharaoh resolves with the Egyptians to pursue Israel and compel them to Return. The Children of Israel are divided--some wanting to go back. Moses prays for deliverance. The Lord tells him not to cry to him, but proceed. The waters of the Red Sea are Divided. The Israelites pass Through in Safety, but the Egyptians are utterly Destroyed. The Israelites proceed on their Journey, and are fed with Manna. The Children of Esau fight Israel, but the Latter Prevail.

CHAPTER 82--The Ten Commandments are Given. While Moses is in the Mount, Aaron makes a Golden Calf, and Israel Worships it. Civil War. The Lord has a Sanctuary Built for His Worship in the Wilderness.

CHAPTER 83--Aaron and his Sons are Placed in charge of the Lord's Service. The Sacrifices and Offerings. The Passover is Celebrated. The People lust for Flesh to eat. Their punishment. Moses sends Twelve Men to explore the Land of Canaan. Ten of them bring an Evil Report, and the People want to Return to Egypt. For their Lack of Faith that Generation shall not Live to obtain their Possessions.

CHAPTER 84--The Earth Swallows up the Rebellious. The Children of Israel commanded not to War with the Children of Esau, or Moab. The Edomites will not let Israel pass through their Land.

CHAPTER 85--Some of the Canaanites rise up to fight Israel, who are frightened and run away. But the Sons of Levi compel them to Return. They prevail over their Enemies. They must not touch Ammon. Og, King of Bashan. Balaam is called upon to curse Israel, but will not. Israel commits Whoredom with the Moabites, and they are Smitten with Pestilence.

CHAPTER 86--All over twenty years of age at the time of Leaving Egypt die at the Expiration of Forty Years. Israel is Numbered. The Midianites are destroyed, and their Spoil is Divided among the People.

CHAPTER 87--Moses appoints Joshua his successor. The Lord encourages Joshua. Moses teaches the children of Israel to Walk in the Way of the Lord. He goes up to Mount Abarim and dies there.

CHAPTER 88--The Lord commands Joshua to prepare the People to pass over Jordan to possess the Land. Jericho is Besieged, Taken, and Destroyed. Achan brings evil upon the camp by Purloining the cursed thing, and Brings Destruction upon Himself. All is taken and Destroyed. The Gibeonites cunningly save themselves. Five Kings rise up against Israel and are destroyed. The Sun and Moon stand still at Joshua's Command.

CHAPTER 89--Joshua's Song of Praise. The Wars of Israel.

CHAPTER 90--The Edomites are Smitten by Chittim. The Land is Divided, and the people have Rest. Joshua being Advanced in Years Exhorts the people to Observe all the Laws of Moses, and then Dies.

CHAPTER 91--The Elders Judge Israel. They drive out all the Canaanites and Inherit the Promised Land.


والمجد لله دائما