قائمة القديس اغسطينوس لقانونية اسفار العهد القديم والجديد وهي تعود لسنة 397 م

 

Holy_bible_1

 

القائمة التالية هي 

قائمة القديس اغسطينوس لقانونية اسفار العهد القديم والجديد وهي تعود لسنة 397 م 

القديس اغسطينوس أسقف هيبو التي هي مستعمرة رومانية في شمال غرب افريقيا كتب في كتابه الثاني عن التعاليم المسيحية On Christian Doctrine, Book ii, chapter 8قائمة بأسماء اسفار العهد القديم قانونية أولى وثانية والعهد الجديد كاملة موضحا انه لا يوجد أي خلاف على قانونية أي سفر. بل تكلم عن قدسيتهم ووحيهم ويستخدم تعبير قانوني Canonicae أكثر من مرة 

وسأعرض الترجمة العربي لجزء من كلامه لان نص كلامه طويل ثم تعليقات بسيطة لان كلامه لا يحتاج تعليق ثم النص اللاتيني كامل وترجمته الإنجليزية

 

الترجمة العربي

الان كل النص القانوني الذي نقول عنه ان احكامه يجب ان تمارس محتوية في الاسفار التالية: -خمس كتب موسى وهم تكوين خروج لاويين عدد تثنية وواحد ليشوع بن نون وواحد للقضاة وكتاب واحد قصير يسمة راعوث الذي يبدوا انه ينتمي لبداية الملوك وبعده أربع اسفار الملوك واثنين اخبار الأيام .... مثل أيوب وطوبيا واستير ويهوديت وكتابي المكابيين وكتابي عزرا .... وبعد هذا الأنبياء وفيها كتاب المزامير لداود وثلاث كتب سليمان الامثال ونشيد الانشاد والجامعة ويوجد كتابين واحد يدعى الحكمة والثاني الجامعة وهو لسليمان بكل تاكي للتشابه في الأسلوب ولكن رائ انه كتب بواسطة يشوع بن سيراخ ولكن مع هذا يعد من اسفار الأنبياء.... اثني عشر سفر مفصولين للانبياء الذين مرتبطين ببعضهم ولم ينفصلوا ويعدوا كتاب واحد وأسماء هؤلاء الأنبياء هو هوشع بوئيل عاموس عوبديا يونان ميخا ناحوم حبقوق صفنيا حجي زكريا ملاخي وبعد هذا أربع انبياء كبار اشعياء وارمياء ودانيال وزكريا وقانونية واصالة العهد القديم محتوية في الأربعة والأربعين سفر.

العهد الجديد يحتوى على التالى: الأربعة أناجيل بحسب متى , بحسب مرقس , بحسب لوقا , و بحسب يوحنا. الأربعة عشر رسالة لبولس , واحدة للرومانيين , إثنين للكورنثوسيين , واحدة للغلاطيين , للأفسسيين , للفيلبيين , إثنين للتسالونيكيين , واحدة للكولوسينيين , إثنين لتيموثاوس , واحدة لتيطس , واحدة لفليمون , واحدة للعبرانيين. إثنين لبطرس , ثلاثة ليوحنا , واحدة ليهوذا , و واحدة لعيقوب. كتاب واحد لأعمال الرسل و كتاب واحد لرؤيا يوحنا

في كل هذه الاسفار هؤلاء الذين يخافون الله ومتواضعين واتقياء ويسعوا لارادة الله

 

ملاحظات 

هو يوضح ان سفر استير لو لم يوجد مستقل فهو يوضع أحيانا مع سفر صموئيل 

أربع اسفار الملوك هم صموئيل اول وثاني وملوك اول وثاني 

يوضح ان ما يقوله صموئيل وملوك هو يوازي اخبار الأيام 

كتابي عزرا هما عزرا ونحميا 

القديس اغسطينوس يؤكد انه عندما يذكر أسماء الاسفار القانونية الثانية في قائمة ولا يذكر اسم الحكمة وهذا لانه كان في الماضي كتاب واحد مع الجامعة 

ملحوظة القديس اغسطينوس في Retractions, book 2, chap. 4 صحح المعلومة التي قالها عن الحكمة انه يوجد رائ انها ليشوع بن سيراخ ومما يثبت انها لسليمان 

كالعادة ارميا هو به المراثي مع باروخ والرسالة 

 

النص اليوناني وترجمته الإنجليزية 

From On Christian Doctrine, Book ii, chapter 8 (about A.D. 397) 1

Erit igitur divinarum scripturarum solertissimus indagator, qui primo totas legerit notasque habuerit, et si nondum intellectu jam tamen lectione, duntaxat eas quae appellantur Canonicae. Nam ceteras securius leget fide veritatis instructus, ne praeoccupent inbecillem animum et periculosis mendaciis atque phantasmatis eludentes praejudicent aliquid contra sanam intellegentiam. In canonicis autem Scripturis, ecclesiarum catholicarum quamplurium auctoritatem sequatur; inter quas sane illae sint, quae apostolicas sedes habere et epistolas accipere meruerunt. Tenebit igitur hunc modum in Scripturis Canonicis, ut eas quae ab omnibus accipiuntur ecclesiis catholicis praeponat eis quas quaedam non accipiunt; in eis vero quae non accipiuntur ab omnibus, praeponat eas quas plures gravioresque accipiunt eis quas pauciores minorisque auctoritatis ecclesiae tenent. Si autem alias invenerit a pluribus, alias a gravioribus haberi, quamquam hoc facile invenire non possit, aequalis tamen auctoritatis eas habendas puto. 

The most skilful interpreter of the sacred writings, then, will be he who in the first place has read them all and retained them in his knowledge, if not yet with full understanding, still with such knowledge as reading gives,—those of them, at least, that are called canonical. For he will read the others with greater safety when built up in the belief of the truth, so that they will not take first possession of a weak mind, nor, cheating it with dangerous falsehoods and delusions, fill it with prejudices averse to a sound understanding. Now, in regard to the canonical Scriptures, he must follow the judgment of the greater number of catholic churches; and among these, of course, a high place must be given to such as have been thought worthy to be the seat of an apostle and to receive epistles. Accordingly, among the canonical Scriptures he will judge according to the following standard: to prefer those that are received by all the catholic churches to those which some do not receive. Among those, again, which are not received by all, he will prefer such as have the sanction of the greater number and those of greater authority, to such as are held by the smaller number and those of less authority. If, however, he shall find that some books are held by the greater number of churches, and others by the churches of greater authority (though this is not a very likely thing to happen), I think that in such a case the authority on the two sides is to be looked upon as equal. 

Totus autem Canon Scripturarum in quo istam considerationem versandam dicimus, his libris continetur: Quinque Moyseos id est Genesi, Exodo, Levitico, Numeris, Deuteronomio; et uno libro Jesu Nave, uno Judicum, uno libello qui appellatur Ruth, qui magis ad Regnorum principium videtur pertinere, deinde quatuor Regnorum et duobus Paralipomenon non consequentibus sed quasi a latere adjunctis simulque pergentibus. Haec est historia quae sibimet annexa tempora continet atque ordinem rerum: sunt aliae tanquam ex diverso ordine quae neque huic ordini neque inter se connectuntur, sicut est Job et Tobias et Esther et Judith et Machabaeorum libri duo et Esdrae duo, qui magis subsequi videntur ordinatam illam historiam usque ad Regnorum vel Paralipomenon terminatam: deinde Prophetae in quibus David unus liber Psalmorum, et Salomonis tres Proverbiorum, Cantici Canticorum, et Ecclesiastes. Nam illi duo libri unus qui Sapientia et alius qui Ecclesiasticus inscribitur de quadam similitudine Salomonis esse dicuntur, nam Jesus Sirach eos conscripsisse constantissime perhibetur qui tamen quoniam in auctoritatem recipi meruerunt inter propheticos numerandi sunt. Reliqui sunt eorum libri qui proprie Prophetae appellantur, duodecim Prophetarum libri singuli, qui connexi sibimet quoniam numquam sejuncti sunt pro uno habentur; quorum Prophetarum nomina sunt haec, Osee, Joel, Amos, Abdias, Jonas, Micha, Naum, Abacuc, Sophonias, Aggeus, Zacharias, Malachias: deinde quatuor Prophetae sunt majorum voluminum Isaias, Jeremias, Daniel, Ezechiel. His quadraginta quatuor libris Testamenti Veteris terminatur auctoritas: Novi autem, quatuor libris Evangelii, secundum Matthaeum, secundum Marcum, secundum Lucam, secundum Joannem; quatuordecim Epistolis Pauli Apostoli, ad Romanos, ad Corinthios duabus, ad Galatas, ad Ephesios, ad Philippenses, ad Thessalonicenses duabus, ad Colossenses, ad Timotheum duabus, ad Titum, ad Philemonem, ad Hebraeos; Petri duabus; tribus Joannis; una Judae et una Iacobi; Actibus Apostolorum libro uno, et Apocalypsi Joannis libro uno. 

Now the whole canon of Scripture on which we say this judgment is to be exercised, is contained in the following books:—Five books of Moses, that is, Genesis, Exodus, Leviticus, Numbers, Deuteronomy; one book of Joshua the son of Nun; one of Judges; one short book called Ruth, which seems rather to belong to the beginning of Kings; next, four books of Kings, and two of Chronicles, these last not following one another, but running parallel, so to speak, and going over the same ground. The books now mentioned are history, which contains a connected narrative of the times, and follows the order of the events. There are other books which seem to follow no regular order, and are connected neither with the order of the preceding books nor with one another, such as Job, and Tobias, and Esther, and Judith, and the two books of Maccabees, and the two of Ezra, which last look more like a sequel to the continuous regular history which terminates with the books of Kings and Chronicles. Next are the Prophets, in which there is one book of the Psalms of David; and three books of Solomon, viz., Proverbs, Song of Songs, and Ecclesiastes. For two books, one called Wisdom and the other Ecclesiasticus, are ascribed to Solomon from a certain resemblance of style, but the most likely opinion is that they were written by Jesus the son of Sirach. Still they are to be reckoned among the prophetical books, since they have attained recognition as being authoritative. The remainder are the books which are strictly called the Prophets: twelve separate books of the prophets which are connected with one another, and having never been disjoined, are reckoned as one book; the names of these prophets are as follows:—Hosea, Joel, Amos, Obadiah, Jonah, Micah, Nahum, Habakkuk, Zephaniah, Haggai, Zechariah, Malachi; then there are the four greater prophets, Isaiah, Jeremiah, Daniel, Ezekiel. The authority of the Old Testament is contained within the limits of these forty-four books. That of the New Testament, again, is contained within the following:—Four books of the Gospel, according to Matthew, according to Mark, according to Luke, according to John; fourteen epistles of the Apostle Paul—one to the Romans, two to the Corinthians, one to the Galatians, to the Ephesians, to the Philippians, two to the Thessalonians, one to the Colossians, two to Timothy, one to Titus, to Philemon, to the Hebrews: two of Peter; three of John; one of Jude; and one of James; one book of the Acts of the Apostles; and one of the Revelation of John. 

In his omnibus libris timentes Deum et pietate mansueti quaerunt voluntatem Dei. 

In all these books those who fear God and are of a meek and pious disposition seek the will of God. 

 

والدليل الاخر له هو اقتباساته فهو اقتبس من كل اسفار الكتاب المقدس بل أقدر أقول انه اقتبس تقريبا من كل اصحاحات اسفار الكتاب المقدس وسيكون من الصعب وضعها هنا لانها كثيرة جدا جدا 

فالقديس اغسطينوس مثله مثل كثيرين من الإباء قبله وبعده أكد قانونية 73 سفر بدون أي جدل او أي نقاش ولم يحذف منهم أي سفر ولم يضيف عليهم أي شيء غير قانوني ولم يتكلم عن أي خلاف حول قانونيتهم 

 

والمجد لله دائما