علم الاثار يؤكد ما قاله الكتاب المقدس عن بن هدد ابن حزئيل ورصين 2 مل 13 و15 و16



Holy_bible_1



بن هدد ابن حزئيل

تكلمت عن حزئيل في

علم الاثار يثبت ان حزائيل شخصية تاريخية كما ذكر الكتاب المقدس 1مل 19

ابن حزائيل في زمن ملك يهوآحاز وقد اضطهد بنهدد العشرة الأسباط أو المملكة الشمالية (2 مل 13: 3-13) ولكن يوآش بن يهوآحاز هزم بنهدد ثلاث مرات واستعاد المدن التي أخذها ملك دمشق من بني إسرائيل (2 مل 13: 22-25 قارنه مع ص 10: 32-33).

10. Ben-hadad, son of Hazael, king, r. early 8th century, 2 Kings 13:3, etc., in the Zakkur stele from near Aleppo. In lines 4–5, it calls him “Bar-hadad, son of Hazael, the king of Aram” (IBP, p. 240; “Sixteen,” p. 44; Raging Torrent, p. 38; ANET, p. 655: COS, vol. 2, p. 155). On the possibility of Ben-hadad, son of Hazael, being the “Mari” in Assyrian inscriptions, see Raging Torrent, pp. 35–36.

بن هدد ابن حزئيل الملك في بداية القرن الثامن ق م وفي 2 ملوك 13: 3 وغيره

موجود في لوحة زاكور بقرب حلب في السطر 4-5 وتلقبه بار هدد ابن حزئيل ملك ارام

I am Zakkur, king of Hamath and Luash . . . Bar-Hadad, son of Hazael, king of Aram, united against me seventeen kings . . .all these kings laid siege to Hazrach . . . Baalshamayn said to me, "Do not be afraid! . . .I will save you from all [these kings who] have besieged you"

Scott B. Noegel, The Zakkur Inscription. In: Mark W. Chavalas, ed. The Ancient Near East: Historical Sources in Translation. London: Blackwell (2006), 307-311.

IBP, p. 240;

Sixteen,” p. 44; 

Raging Torrent, p. 38; 

ANET, p. 655: 

COS, vol. 2, p. 155

وأيضا احتمالية لبن هدد ابن حزئيل يكون ماري في النقوش الاشورية

Raging Torrent, pp. 35–36



رصين

وقدمت هذا في

اكتشاف لوحات تغلث فلاسر تؤكد ما قاله الكتاب المقدس 2مل 15 و16 2أي 26

اسم ارامي معناه "جدول ماء صغير":

أحد ملوك ارام حوالي سنة 738 ق.م. (2مل 15: 37). في أيام احاز ملك يهوذا انضم رصين إلى فقح مالك إسرائيل وصعد إلى أورشليم لمحاربتها ففشلا (2 مل 16: 5-9). وهذا ما سبق وتنبأ به اشعيا (اش 7: 1-9: 12). وإذ استنجد احاز بتغلث فلاسر الثاني ملك أشور تمكن من قتل رصين (2 مل 16: 7-9). وفي الاثار الآشورية ما يشير إلى هذه الحرب.

11. Rezin (= Raianu), king, r. mid-8th century to 732, 2 Kings 15:37, etc., in the inscriptions of Tiglath-pileser III, king of Assyria (in these inscriptions, Raging Torrent records frequent mention of Rezin in  pp. 51–78); OROT, p. 14. Inscriptions of Tiglath-pileser III refer to “Rezin” several times, “Rezin of Damascus” in Annal 13, line 10 (ITP, pp. 68–69), and “the dynasty of Rezin of Damascus” in Annal 23, line 13 (ITP, pp. 80–81). Tiglath-pileser III’s stele from Iran contains an explicit reference to Rezin as king of Damascus in column III, the right side, A: “[line 1] The kings of the land of Hatti (and of) the Aramaeans of the western seashore . . .  [line 4] Rezin of Damascus”  (ITP, pp. 106–107).
Want more on Biblical figures? Read Lawrence Mykytiuk’s feature article “Did Jesus Exist? Searching for Evidence Beyond the Bible” in the January/February 2015 issue of BAR. The article is available for free with voluminous endnotes in Bible History Daily.

رصين راهيانو الملك في منتصف القرن الثامن الى 732 ق م وفي 2 ملوك 15: 37 وغيره

في نقش تغلاث فلاسر 111 ملك اشور في هذه النقوش ذكر عدة مرات رصين

Raging Torrent  in  pp. 51–78); OROT, p. 14.

نقوش تغلث فلاسر تشير لرصين عدة مرات باسم رصين الدمشقي في انال 13 السطر العاشر

ITP, pp. 68–69

وأيضا عائلة رصين الدمشقي في انال 23 السطر 13

ITP, pp. 80–81

لوحة تغلث فلاسر 111 من ايران تحتوي إشارات كثيرة لرصين كملك دمشق في العود 3 في الجانب الأيمن سطر 1

ITP, pp. 106–107

Slab A (Layard, MS A, fol. 115-116

Slab B (Layard, MS A, fol. 69)

Inscription 23 (col. I)

 

The battle against Aram

* [The battle against Aram]

The siege of Damascus
       
(which does not end this year)

 * [The siege of Damascus
       
(which does not end this year)]

The submission of Aramean cities
   amongst which are the home of the
   dynasty of Rezin

* [The submission of Arameancities
   amongst which are the home of the
   dynasty of Rezin
]

The submission of 591 cities  
   
of the kingdom of Damascus

* [The submission of 591 cities
   
 of the kingdom of Damascus]



فكالعادة علم الاثار والاكتشافات التاريخية الاثرية تؤكد دقة الكتاب المقدس وكل ما تكلم عنه من معلومات وأسماء وتؤكد ان الكتاب المقدس كتب اثناء الاحداث بدقة



والمجد لله دائما